De ijskonijnen op gletsjer avontuur - Reisverslag uit Franz Josef, Nieuw Zeeland van Paula & Kitty Leede - WaarBenJij.nu De ijskonijnen op gletsjer avontuur - Reisverslag uit Franz Josef, Nieuw Zeeland van Paula & Kitty Leede - WaarBenJij.nu

De ijskonijnen op gletsjer avontuur

Door: Kitty & Paula

Blijf op de hoogte en volg Paula & Kitty

10 Juni 2010 | Nieuw Zeeland, Franz Josef

Franz Josef Gletsjer.
Bij aankomst boeken we gelijk de halve dag gletsjer guided walk want het beloofd mooi weer te worden. Een dag zonder regen is hier nogal abnormaal, ze meten hier de regenval niet in mm maar in meters!! En dat is geen grapje. Zo rond de 7 meter per jaar is hier helemaal niet vreemd. En wij Hollanders maar zeiken. De tour begint om 12.30 dus we hebben alle tijd om lekker uit te slapen en op ons gemakkie te ontbijten. We moeten volgens de folder een sneldrogende broek aan (jeej komt die ook nog eens van pas, toch niet voor niets gekocht). en een aantal laagjes kleding, sjaal, wanten, muts en dergelijke. Bij het ontvangst krijgen we een paar (natte) hikingboots, bergsokken, spikes en een regen (ijs) jas. We zien eruit als een paar ervaren, doorgewinterde, Oostenrijkse Heidi's die op het punt staan de K2 te bedwingen. Maar goed het zal wel regelement zijn. We springen in de bus en worden naar de Franz Josef vallei gereden. Vandaar moeten we 2.2 km lopen naar de gletsjer.
Het dal is een grote optische illusie. Dat komt door de positie van de bergen en de vorm van de gletsjer, waardoor het absoluut niet lijkt op 2.2 km maar veel minder dan dat. 100 jaar geleden was het dal nog een meer en de gletsjer was 2.2 km langer dan nu. Het veranderd dus dramatisch. Gelukkig is er de laatste tijd wel weer wat bijgegroeid. Dit is een snel bewegende gletsjer, want inhoud dat een sneeuwvlokje dat valt op de top van de berg er maar 50 jaar over doet om beneden te komen. In de wereld van de gletsjers gaat het er dus relaxed aan toe. Op een gegeven moment aan de voet van de Gletsjer mogen de "normale" mensen niet verder, alleen de doorgewinterde Heidi's. Dus off we go.. Eerst beklimmen we iets wat lijkt op een grote berg stenen, maar in werkelijkheid is dit al de grote ijsgolf. De stenen liggen aan de oppervlak door ingestortte bergwanden.
Het is een behoorlijk stijle klim naar boven en eenmaal de berg overgestoken te hebben mogen wij onze spikes ombinden. Het moment is daar... We gaan het ijs op. Brrr, koud hier. De gids is vanaf 's ochtends bezig geweest een pad vrij te maken met hier en daar een trappetje. Omdat de gletsjer veranderd kunnen ze niet iedere dag dezelfde paden gebruiken. Hard werk voor de jongens. Die overigens in hun korte broek rondlopen, brrr. Bikkels!
Het was weer een ervaring die we af kunnen vinken. Erg leuk om te doen en goed voor de billen. Best pittig dagje maar het hostel heeft zowaar een sauna, dus wij maken daar na het eten dankbaar gebruik van. We houden het een uur vol met af en toe een koude douche. We leren wat kerels in de sauna kennen en we worden uitgenodigd om straks nog een glaasje wijn te drinken. Of hebben we onszelf uitgenodigd?? Aangezien we door onze wijn voorraad heen zijn :-). Nou ja, het was een lekker wijntje, en met een gezellig spelletje was het nog een gezellige relaxte avond. De laatste dag in Franz Jozef willen we nog een wandeling maken. Het zonnetje schijnt en we hebben er zin in. We zijn net 10 minuten weg en het weer slaat om. Tot onze verbazing begint het weer te regenen, dus maken we maar weer rechtsomkeert. In plaat van een wandeling vullen we onze dag met het updaten van onze site en duiken we nog maar eens de sauna in, hoe vervelend!! Hier hangt trouwens een briefje dat je NIET zonder kleding erin mag. Je moet een handdoek dragen of je bikini. Ze doen hier niet aan naakt. Waarschijnlijk hebben ze raar staan te kijken toen ze een paar naakte Europeanen in de sauna aantroffen. Dus om verdere ongemakkelijke situaties te voorkomen hebben ze maar een briefje opgehangen.

• 10 Juni 2010 - 13:15

Nan:

Keer op keer willen jullie bewijzen dat jullie stoere chicks zijn volgens mij? ;-) Nou, neem van mij aan dat jullie daar al lang en breed voor geslaagd waren! Dus doe maar normaal, dan doe je al gek genoeg hehe :-p

Wederom een dikke kus en ik mis jullie! XxX

• 10 Juni 2010 - 13:51

Angela:

ola meiden,

wat een tocht weer zeg!!
    en wat een mooie plaatjes.
    lijkt alaska wel, hihi.. nou daar hoeven jullie dan iedergeval niet meer heen want dat heb je nu ook zo in NZ ervaren.

dikke X miss youuuuu..

• 10 Juni 2010 - 14:29

Arie:

Errugh mooi verhaal en... de foto's liegen er niet om zeg,...

Ik zie alleen de stok nergens, hebben jullie die weggegeven aan die vrouw met die wilde koe ????

X X aaaaar

• 10 Juni 2010 - 17:02

Marije:

Wat een mooi verhaal en wat een sprekende beelden. Erg indrukwekkend! Had dit eigenlijk helemaal niet achter NZ gezocht... zeker een ervaring die jullie af kunnen vinken! :-)

• 12 Juni 2010 - 12:32

Usha:

Hallo Heidi's!

Wat een stoer verhaal en dan met foto's erbij, het bewijs dat jullie alles aankunnen!
    Dan wel met muts op ipv korte broek, maar RESPECT hoor!!

XOXO

• 12 Juni 2010 - 19:27

Peter En Nettie:

Wat apart om daar in het ijs telopen wel erg mooie ervaring.
    Wat maken jullie toch een mooie dingen mee , wat lachen Paula met die stok. zou hem niet weg doen , ha,ha.
    groetjes Maar weer.
    dikke kus Peter en Nettie en Oma Oma.

• 13 Juni 2010 - 07:40

Ilse:

WOW wat een mooie foto's en foto's zijn nog niet een fractie van hoe het er echt uit ziet!!

Blijven genieten meiden!!

Verslag uit: Nieuw Zeeland, Franz Josef

Sister's Challenge

17 November 2010

Een belabberd einde van een prachtige reis

14 November 2010

Diep in de zee, diep in de zeeeeheee....!

14 November 2010

Experience Mabul (& Sipadan)

07 November 2010

Madai Caves

07 November 2010

Back to basic
Paula & Kitty

Welkom in ons reisdagboek! Wij zweren plechtig dat wij onze verhalen trouw op deze site plaatsen, zodat jullie thuis lekker mee kunnen genieten. (Lees: jaloers kunnen worden). De reis gaat naar het altijd tropische Vanuatu waar Paula één wordt met een schildpad, hoe dat in z'n werk gaat dat gaan we allemaal nog lezen ;-) Na een maandje schildpad-knuffelen vliegt zij naar Sydney, waar zuslief Kitty eveneens dezelfde dag aan zal komen, vanuit het immer-natte Holland. (Als alles goed gaat natuurlijk)... Geniet eerst maar eens van Paula's avontuur in Vanuatu waar het lekker warm is! Terwijl de rest van de harde werkers de winter probeerd door te komen. Enjoy!!!

Actief sinds 04 Dec. 2009