Moso Island - Reisverslag uit Port Vila, Vanuatu van Paula & Kitty Leede - WaarBenJij.nu Moso Island - Reisverslag uit Port Vila, Vanuatu van Paula & Kitty Leede - WaarBenJij.nu

Moso Island

Door: Paula

Blijf op de hoogte en volg Paula & Kitty

12 Februari 2010 | Vanuatu, Port Vila

En alweer een week voorbij. Ik ben pas twee weken van huis, maar voelt veel langer, zo veel gedaan en gezien.. Jullie beseffen miss net pas dat ik weg ben ;-)..

Zaterdag zijn we met een boot (primitief zoals alles hier) rond Moso Island gevaren, helaas hadden we veel wind, dus konden we niet de grot in die zo mooi schijnt te zijn, maar deze tour gaan we nog een x herhalen de laatste zaterdag dat we hier zijn, dus hopelijk kan het dan wel.. We hadden de vrijdag daarvoor inkopen gedaan voor de lunch bbq, brood en worstjes sappie.. Tijdens de tocht hadden de mannen vislijnen int water hangen, touw tussen de tandjes en vissen maar. Hadden er ook nog 1 gevangen, dus die ging tijdens de lunch op de bbq, nou verser kun je het niet krijgen, en nog erg lekker ook. Hebben super mooi gesnorkeld, het water is hier zo helder, je ziet alles. De mooiste vissen gezien in alle kleuren die je maar kunt bedenken.. Helaas vanwege een grote cycloon die hier een tijd of wat geleden heeft gewoed is heel veel koraal dood, anders had het nog mooier geweest..

Zaterdagavond zijn we niet naar het strand geweest, maar lekker potje gekaart, het lokale spelletje 7-lock (lijkt een beetje op pesten) met een glaasje wijn..
Zondag hier ook rustdag, zijn naar de kerk geweest, gewoon heel nieuwsgierig hoe het zou zijn. Je hebt 4 religies op het eiland, maar ze geloven wel allemaal in dezelfde god, hoe het precies in elkaar steekt durf ik niet te zeggen.. We werden van harte welkom geheten en zouden ook geblessed worden deze dienst.. Het was heel apart, vooral heel veel zingen, er werden een paar regels uit de bijbel voorgelezen, daarna nog meer zingen. Iedereen ging er helemaal in op, beetje dansen en HALLELUJAA roepen.. Er was een syntesyzer (uh ofzo) een bas gitaar, en als we wilden konden we in 1 van de microfonen mee bleren, daar had ik beleefd voor gepast.. T is heel bijzonder om te zien hoe iedereen er in op gaat, je kijkt je ogen uit en probeerd een beetje beleefd en lief te lachen, maar weer niet te lief dacht ik bij mezelf, anders verwachten ze straks nog dat je meer van ze wilt..

's avonds weer vet verband en spierweefsel opgebouwd, helaas weer geen nestende schildpad gezien, flink balen..
Maadag met wat lokale dames wezen weven, Collin (als enige man) mocht niet meedoen, want dat was geen mannentaak) was leuk om te doen en de big mama's hier zijn vrolijk en goedlachs, als ze beginnen te lachen doen ze dat met heel hun lichaam, heel grappig. Paar mooie armbanden gemaakt en ik een hoofdtooi gekregen, prrrachtig :-).. Collin ondertussen water bijgevuld. Want water voor de wc/douche en drinkwater moeten we zelf bijhouden.. Je hygiene standaards gaan hier best rap naar beneden, hoewel je wel vaak ook aan het zwemmen bent, soms is het gewoon te veel moeite om je te wassen uit een emmertje, ik droom nu al over een heerlijke douche straks.. Maar eerst nog 2 weken op Moso..

Dinsdag met een bus om Vatu gereden, naar de blue lagoon geweest, een afgeschermd meertje met, idd, heel blauw water, beetje touwgeslingerd en gezwommen, daar onze meegebrachte lunch genuttigd (waren trouwens de enige daar, zoals op zoveel toeristische plekjes). Naar de hotsprings geweest, waar we ook zouden kunnen zwemmen, maar t is niet waar, het water was te heet. Waarom wisten ze niet, maar ik heb het water gevoeld, en bijna kookpunt zo voelde het.. Lagen ook een hoop dode krabbetjes her en der..
Nog naar een plek geweest waar we haaien konden voeren en schildpadden.. Maar dat was maar zielig want die zaten opgesloten in een bassin..
Ook een x een nachtdienst gedaan van de week, dus 9 uur 's avonds weg en kwamen half 5 's ochtends terug. Beetje op het strand slapen, onder een prachtige sterrenhemel, want je hebt hier veel meer sterren dan bij ons.. Of je ziet er gewoon veel meer, ook oranje, heel apart.. Helaas ook deze x geen nestende schildpad gezien, nog helemaal niet trouwens, we schijnen ze steeds te missen, hebben wel sporen gezien, maar geen mama schildpadden :-(..

Vandaag gaan we inkopen doen voor een kookles morgen, wij gaan hun leren spaghetti bolognese te maken, en hun ons hoe we annanas taart moeten bakken. Ben heel benieuwd, het eten is hier verder wel prima, maar weinig variatie.. heb trek in een boterham met kaas :-)

Volgende week hebben we een paar dag diensten staan, dan gaan we nesten opgraven. Meestal zijn er een paar baby schildpadjes die te laat uit hun ei zijn gekomen en niet meer zelfstandig uit het nest kunnen kruipen. Wij gaan ze opgraven en hun begeleiden naar de zee. Heb ik veel zin in..

Genoeg nog op het programma staan dus ook volgende week..

Heel leuk om al jullie reacties te lezen, zou jullie het liefst allemaal een persoonlijk mailtje willen sturen, maar 1 dag in de stad is kort en moet nog een hoop doen

• 12 Februari 2010 - 09:51

Zussie:

Hey kleine Tarzan van me! Lekker aan't slingeren in het de tropische regenwoud! Het had wel iets grasieuser gekund whaahaa... Wel een mooi verhaal trouwens, ik heb het gevoel of ik er zelf bij zit. Ik snak naar meer foto's, maar misschien heb je daar geen tijd voor gehad. Heb je voor mij ook een mooi armbandje gemaakt? Knuffel van je zus xxx

• 12 Februari 2010 - 11:03

Angela:

Wow meis,

wat heb je alweer veel gedaan!! en wat kun je toch heerlijk schrijven.
    ik probeer me ook van alles wat je schrijft voor te stellen hoe fantastisch alles eruitziet. En vonden de locals de spagetti nog lekker? en was de ananastaart nog wat? als je (en duurt nog veel te lang)weer bij ons bent moet je maar een avondje op zn aussies koken voor ons.
    hele dikke knuffel en kus annepan.
    ik mail je ook nog even van het weekend.

• 12 Februari 2010 - 11:49

Mams:

Hey lief,Swinging on a rope,heerlijk hoor!!!
    Jammer dat je nog geen eierleggende schildpadden bent tegen gekomen,is wel een prachtig iets om een x mee te maken.Geniet van alles wat je doet.Liefs , je mams en natuurlijk ook je paps

• 12 Februari 2010 - 20:25

Nettie En Peter:

Hoi Paula wat is het leuk om je berichtjes te lezen of we er zelf bij zijn.
    Wat heb je al veel beleefd zeg of je d'r al een maand zit inplaats van 2 weken. Wij zijn van het weekend met de family naar Spa in de Ardenne geweest het was super gezellig idereen heeft wel naar je gevraagd.Nou meisje het is te hopen dat je nu wel een (mamma) schildpad zie.fijne week en tot mail ze.
    Dikke kus.XXXXXXX

• 13 Februari 2010 - 13:14

Marije:

Hi meis,

wat een weekje weer! Je beleefd daar iedere dag zoveel, ongelooflijk. En gelukkig ben je niet de enige daar, je kunt alle mooie dingen en ervaringen gezellig delen met de rest. Zo te horen klikt dat ook echt goed, anders doe je niet zoveel samen! Ook leuk om de cultuur daar te leren kennen, dr zullen vast veel grote verschillen zijn. Reuze interessant om te lezen allemaal! Op naar de volgende week, en dan maar hopen dat je eindelijk wel schildpadden gaat zien! Good luck!

Knuf, marije

• 15 Februari 2010 - 12:56

Wim En Anneke:

Leuk joh, dat je al die cultuurverschillen zo goed omschrijft.
    Kijk je wel uit dat je niet te veel doorbakt wordt je zwart).
    Hier is alles weer wit, dus voorlopig nog geen badpak aan.
    Nou Paus, geniet lekker van dat laatste weekje en we horen/lezen wel weer van je.

Liefs en groetjes van
    Wim en Anneke

• 16 Februari 2010 - 17:21

Oma Uit Sassem:

Halo Paula,Met interesse en bewondering heb ik je verslag gelezen.Wat doe je veel indrukken op en valt er veel te genieten en beleven.Wat fijn dat je al die wetenswaardigheden met alle die je lief en dierbaar zijn deelt.Zo lijkt het net of je niet zover weg bent.Ik hoop dat ik ook nog lang van je mag horen.Veel liefs en een dikke knuffel van omaxxxx

• 18 Februari 2010 - 11:32

Usha:

Paussieee!!
    Ik was even een paar dagen in mn eigen carnavals wereld, dus late reactie..
    Klinkt weer geweldig schattie!
    Beetje jammer dat de turtels nu al voor je weg rennen, je bent er pas!! :P
    Dat touwtje slingeren was vast echt HEUL cool, heb je nog gekke kreten uitgeschreeuwd?? hihi

Mocht je je binnenkort nog vervelen, dan meld ik me aan als armbanden drager!
    Stuur maar op dan betaal ik de kosten aight! :D

enjoy honnepon!
    Kusss XXX

• 27 Februari 2010 - 19:00

Ilse:

wow ziet er mooi uit dat blauwe water, je hebt wel een rot leven daar
    :-)