Gearriveerd - Reisverslag uit Port Vila, Vanuatu van Paula & Kitty Leede - WaarBenJij.nu Gearriveerd - Reisverslag uit Port Vila, Vanuatu van Paula & Kitty Leede - WaarBenJij.nu

Gearriveerd

Door: Paula

Blijf op de hoogte en volg Paula & Kitty

05 Februari 2010 | Vanuatu, Port Vila

Dus, na 1 nachtje vliegtuig, 1 nachtje Singapore, half nachtje vliegtuig, 1 nachtje Sydney, 1 nachtje Port Vila Vanuatu, eindelijk aangekomen op Moso Island, de eindbestemming.
Vanaf het vliegveld met de taxi naar het resort, Coconut Palm Resort. Lekker heet en lekker zweten, 30 graden en lekker vochtig.. Bij aankomst bleek mn boeking niet door zijn gekomen, dus werd in andere kamer geplaatst, maar deze was beter volgens de receptionist..

Aangezien sim kaarten het beide niet doen hier leek het onmogelijk met Lianne af te spreken.. Maar nog tijdens het inchecken ging de telefoon, had ze de receptie van mn hotel gebeld, dus een plek afgesproken en maar hopen dat we elkaar zouden vinden. Ging allemaal goed en was wel even gezellig. Fijn ook om met een metgezel ff af te spreken. Dus maar even simkaart gekocht in de stad, of nou ja stad.. Ze hebben hier een mega-mall, maar denk dat die net zo groot is als de Street One :-)..

Ik bleek een kamer te delen met een meisje wat ook het schildpadden project ging doen. Shireen uit Australie, meisje van 22. In Coconut Palms ook Tracy en Collin ontmoet die ook beide het programma deden. Hun waren allebei uit Schotland.
'S avonds even borrel gedaan en geproost op ons avontuur. Wel beetje op tijd naar bed, want heb last van jetlag en word steeds rond 3-4 uur wakker snachts.. :-s..

Dinsdag, de dag dat t programma begint. We werden al gewaarschuwd dat alles hier gaat op Island time, wat dus erg rustig aan is en vooral geen stress.. Daar moeten ons westerlingen nog een beetje aan wennen. Het uitchecken ging ook niet vlot, bijna 3 kwartier voor 4 personen. We kwamen uiteindelijk ook te laat bij Wan Smolbag waar we verder geinformeerd zouden worden over het programma. Goed eiland dus voor Oessie ;-) en Annie :-p

Het kantoor van Wan Smolbag zit boven op een houten zolder, erg primitief allemaal. Kregen informatie over het dorp waar we zouden komen te verblijven, Tasiriki Vilage en de cultuur, de do's en dont's..
Het word afgeraden om je in te laten met een van de eiland bewoners. De kans is groot dat ze al in een relatie zijn, en dan krijgen ze straffen opgelegd en een flinke boete geloof ik. Heb je het "geluk" dat de man/vrouw nog vrijgezel is, word er wel van je verwacht dat je hier blijft en met ze trouwt.. Nou dat zullen we maar niet doen.

Na de info nog even Port Vila in gegaan voor de laatste inkopen, snacks en water en op weg naar de boot die ons naar Moso Island ging brengen..

We kregen een heel mooi welkom, een mooie bloemenslinger, wat lokale muziek, heel gezellig. We moesten allemaal vertellen hoe we heten, waar we vandaan komen en wat we hier komen doen.. Je word aangestaard door een heel dorp die erg nieuwsgierig zijn, maar ging heel soepel allemaal..

Onze bungalows zijn simpel maar best OK. 2 bungalows elk 2 kamers met 2 bedden. Wij vier meiden delen 1 bungalow, Collin en Joe (die hier al 3 mnd is) delen de ander.

Het eten hier is prima, veel vers fruit en lokale kippen :-) of vis.
We hebben ook een huisdier, een kitten naam: Athena, Goddess of War, ze is ook voor ons gemak om alle ratten te vangen die rond onze hutten lopen :-)

Best geslapen eerste nacht, tour door t dorp gehad, lokale schooltje bezocht en 's avonds gingen we al naar het schildpadden eiland..
...

Wat dus 7 km heen marcheren is, en 7 km terug. Dat viel dus niet mee, maar t moet allemaal makkelijker gaan naarmate je het vaker doet, hehe, nou dat gaan we snel zien dus.
Eerste nacht was een goede nacht, hebben 1 schildpad in de zee gezien, een jaar of 10. Later ook nog hatchlings gezien, de laatste baby schildpadjes die het nest verlieten, echt zo tiny en schattig, niet groter dan mn wijsvinger..
Ze hebben hier de Green Turtle en de Hawksbill schildpad, ook nog wel andere,maar dit zijn de schilpadden waar het project in geinteresseerd is.
Helaas hadden we de volgende avond minder geluk en geen schildpadden gezien. Hopelijk vinden we er nog 1 die eieren aan het leggen is, zij wordt dan opgemeten, gemerkt en er word genoteerd waar het nest zich bevind zodat we, als het nest eenmaal is uitgekomen, een week of twee later nog de zwakkere schildpadjes die niet zelfstandig uit de diepe kuil konden komen nog veilig naar zee kunnen escorteren..

Op vrijdag (vandaag dus) gaan we naar Port Vila waar we wat inkopen kunnen doen, internetten en lekker koud drinken drinken, want ze hebben geen koelkast op Moso..
En gaan we inkopen doen voor morgen, dan doen we een eiland tour, met de boot om Moso Island heen, beetje snorkelen, bbq-en en lekker luieren.

Er is natuurlijk nog veel meer te vertellen, te veel om op te noemen, hopelijk kan ik dat mooi samen vatten in mijn volgende verslag. Ik ga proberen wat foto's toe te voegen zodat jullie een idee krijgen in wat voor paradijs ik mij bevind :-)

• 04 Februari 2010 - 23:34

NielsV:

Hey Paussie!

Super cool allemaal hoor ben benieuwd naar de foto's!

Groetjes Niels

• 05 Februari 2010 - 07:53

Usha:

Wat een monster die Athena, kan me voorstellen dat ze ratten afschrikt ;)

Klinkt goed allemaal daar Paus, jaloers..? Ik..? Nee hoor (:S)
    Denk dat ik me HEUL snel thuis zou gaan voelen daar ;)

Enjoy schattie en blijf van de locals af!! Het is wel de bedoeling dat je ooit nog thuis komt!!!!
    Kusss uit het vochtige maar helaas bewolkte NL

• 05 Februari 2010 - 08:28

Kitty:

Ziet er allemaal goed uit zus! Jeetje wat zul jij bruin en gespierd zijn als ik je weer zie in Sydney... Al dat lopen en het mooie weer.. jij wordt zo'n Hawaiikikiaanse schoonheid. Heb ik nog wat in te halen zometeen. Zijn de mensen met wie je bent gezellig? Ik hoop dat je het naar je zin hebt zussie!! Over ongeveer 20 uur zullen Pa en Ma ook weer thuis zijn. Ich wünschen Ihnen noch viel spass ;-)

• 06 Februari 2010 - 08:41

Vince(ent):

Hoi hoi,

je redt je al helemaal, als ik het zo lees. De 7km en alleen maar fruit e.d zal je goed doen. (eet niet te eenzijdig wordt je lusteloos van )

foto's zien cool uit luxe villa aan het strand.. handig zo'n klamboe als je snel moet plassen hé.

Hoop snel wat foto's van schildpadden te checken (Of mag je ze niet fotograveren??)

tot je volgende verslag,
    gr. vince

p.s. Athena is godin van de wijsheid ;-)

• 06 Februari 2010 - 13:48

Arie:

T zal wel lekker stinken zijn in de morgen !!.

geen koelkast.. dan ook geen pan-tosties zeker ?

Xje, en.. echt stoer zo;n engelse voicemail ;-)

• 07 Februari 2010 - 21:04

Paps En Mams:

Hallo schat,Als ik de foto's kijk,denk ik dat ik nog in Maleisie zit.Net zo zonnig en primitief.Het is hier een stuk kouder,brr,wel even wennen.
    xxxxxxxxxxxxxxxjes en love you.

• 09 Februari 2010 - 10:10

Angela:

Dag lieve matti,

Hoop dat het varen leuk was! En heb je nog mooie vissies gezien met het snorkelen of valt dat tegen daar?
    En laten die schildpadjes zich al wat meer zien? Met die 7 km elke dag heen en weer moet er hopelijk toch wel wat te redden zijn.
    XxXxX

• 09 Februari 2010 - 18:51

Oma Vd Leede:

Lieve Paula
    Blij met je mail, wat een belevenissen! Wat moet je veel lopen 2 x 7 km; dat is een afstand van Lisse naar Haarlem. Vandaag is Joke jarig, dus feest. Wel triest Lodewijk is er niet meer. Moest helaas inslapen, Joep van streek.
    Hou ons op de hoogte, geniet en laat ons meegenieten! Groeten van Joke veel liefs van je Oma L.

• 09 Februari 2010 - 21:02

Nettie En Peter:

Hoi Paula
    Wat heb je al veel beleefd in dat eventjes.
    en wat veel lopen wat zul je afgetraind zijn zeg en dan nog lekker bruin.
    zit er allemaal er tropisch uit geniet ervan. houw ond op de hoogte kijk er weer naar uit .
    ERG LEUK. dikke kus

• 10 Februari 2010 - 17:47

Marije:

Polla!

Wow wat een heerlijk reisverslag om te lezen! Helaas lees ik 'm alweer een aantal dagen na dato, maar a lá. Wat ziet het er prachtig uit, echt een paradijsje :-) en ik neem aan dat het dat ook echt is!! Zo te horen ben je al volop aan het genieten. En daar moet je ook keihard mee doorgaan! Hoe bevalt het allemaal tot nu toe? Last van heimwee? Meis, enjoy!!! En maak iedereen maar lekker jaloers hoor, geeft niet ;-)

Liefs!

• 13 Februari 2010 - 18:59

Mark:

Hoi Lieve Cookie!

Ik zit bij Marije en Lean op de computer, aangezien ik zelf nog geen internet heb!hahaha:-) Ga snel zorgen dat ik zelf internet heb..Lees dat je het erg naar je zin hebt. Leuke foto's vooral de wc!!:-)
    Zal zeker lekker poepen Hahaha
    Veel plezier nog, ben een beetje verkouden maar door de juttertjes van Le voel ik me al een stuk beterder..
    Gaan nu lekker singstar spelen

Dikke vette kussies
    Zoopie

• 27 Februari 2010 - 18:53

Ilse:

ziet er allemaal goed uit, daar kan je nog wel ff zitten!!