Moso Island 2 - Reisverslag uit Port Vila, Vanuatu van Paula & Kitty Leede - WaarBenJij.nu Moso Island 2 - Reisverslag uit Port Vila, Vanuatu van Paula & Kitty Leede - WaarBenJij.nu

Moso Island 2

Door: Paula

Blijf op de hoogte en volg Paula & Kitty

19 Februari 2010 | Vanuatu, Port Vila

De spagh bolognese was heerlijk :-).. De vrouwen hier uit het dorp doen erg hun best om voor ontbijt, lunch en diner wat lekkers voor ons op tafel te zetten, elke dag van de maand een andere vrouw uit het dorp die voor ons zorgt.. Voornamelijk 2x per dag rijst, veel fruit, veel vis (vaak met kop en staart er nog aan), maar na een tijdje proeft het allemaal hetzelfde.. Van de week had ik voor mezelf een pakje noodels gehaald en waarschijnlijk hadden ze dat gezien, dus de week daarna hadden we elke dag noodels, hihi, wel heel schattig.
Net zoals elke week dat we naar Turtle beach marcheren er andere mannen meegaan. Zodat iedereen de kans krijgt om wat bij te verdienen. De was word ook 3x per week gedaan, moet ook wel ook want je zweet je hier de tandjes,,

De tussenpersoon van Moso Island en het schildpaddenproject hadden ons gevraag of we wat nieuwe wiskunde/rekenen boekjes konden voorstellen aan de kindjes van moso Island, kijken of ze het allemaal zouden begrijpen,of dat ze niet te ver achterliepen. Dus zaten wij van de week met zn vijven, met ons goede gedrag zwetend in een klaslokaaltje in groepjes van 4 de kindjes proberen les te geven. Was wel heel leuk om te doen, wel lastig. Rekenen zijn ze aardig goed in, maar ze hebben geen notie van tijd. Klokkijken kunnen ze amper, en als ze moeten uitleggen hoe lang ze er over doen om van huis naar school te lopen krijg je een antwoord van 6 uur, haha, nou half uurtje max.
Maar miss gaan we volgende week nog een keertje terug voor een vervolg les. Verder zijn ze ook bezig met een onderzoek onder de gemeenschap over het gebruik van drinkwater, dus elk huishouden word gevraagd hoeveel drinkwater en vers water uit de waterbron ze gebruiken (voor koken en wassen etc), veel mensen hebben geen idee. En vaak moet elk huishouden tijdens het droogseizoen meerdere keren per week met een zelf uitgehakte kano naar vaste land varen om een paar 20 ltr jerrycans te vullen met vers water..
Heel moeilijk voor te stellen allemaal. De huizen zijn heel primitief, beetje golfplaatjes, zelfgemaakte meubels, er is geen electra op het eiland. Er zijn een paar mensen met een aggragraatje en onze kitchen/dinninghall (zoals hun het noemen) gaat op zonne energie, maar vaak valt het licht uit om 9 uur en de rest van de avond zijn we omringd door kaarsen en zaklampen.. Heel sfeervol
T mooiste is nog dat iedereen hier altijd vrolijk en blij zijn, weten niet veel beter denk. Hoewel er een paar mensen op het eiland zijn die een aantal maanden van het jaar naar Nieuw Zeeland gaan om fruit te plukken, maar die kun je op 1 hand tellen. De meeste zijn nooit uit Vanuatu weggeweest..

Maar goed over de schildpadjes, zijn een paar x naar het strand geweest om schildpadden op te graven. Heel bijzonder, de nesten zijn best heel erg diep. Soms vind je dode schildpadjes, slechte eieren (die niet uitkomen) en nog levende schildpadjes die niet meer op eigen kracht het nest uit kunnen kruipen, die redden wij :-D en begeleiden we naar zee. Zal proberen straks er nog een foto bij te plaatsen, beetje kort in tijd..
Van de week had ik besloten om '1 avond niet mee te gaan, beetje gaar, overal spierpijntjes.. en jullie raden het nooit, de ENIGE avond dat ik niet mee ga en ze zien een nestende Hawksbill turtle.. Ik baal echt als een stekker, ik de volgende avond natuurlijk voor goede moed en optimisme, maar neen, ze lieten zich niet zien.. Lianne en Colin waren ook niet mee, Lianne was ook gaar en Colin heeft een geinfecteerde wond op zn voet, dus die kan niet meer dan strompelen..
Dit is echt flink K, want kans dat we ze volgende week zien in miniem, het nestseizoen is zo goed als over, moet me er bij neerleggen dat ik alleen maar baby's ga zien en geen mama's meer :-(.. Maar Kalo (inwoner van ons dorp en onze regelaar van alles) zei al dat ze anders wel een schildpad zouden vangen zodat we er toch een zouden zien... Mja, mn wenkbrouwen gaan hier wel van fronsen, maar goed, als ik er dan wel een kan zien, trek m dan maar uit de zee :-D..

Morgen gaan we een boottrip maken, de vorige was echt heel cool, want wat ik helemaal vergeten was te vertellen, er was een grote groep wilde dolfijnen, denk wel een stuk om 20, en baby dolfijntjes, zwommen echt vlak naast onze boot en er zwommen er zelfs een paar een stukje met ons mee, echt heeeeel cool :-).. Hopen dat we morgen weer zo'n geluk hebben.
Ook nog een middagje leren weven, een mooie waaier gemaakt, kan ik lekker wapperen, is heel welkom. Laatste weekje Moso alweer, dan nog een paar dagen heb ik hier in Port Vila, en dan ga ik alweer mijn zusje ontmoeten :-) jeej..

xxxxx

• 19 Februari 2010 - 07:35

Kitty:

Stomme muts!!! Nou heb je het verpest voor jezelf :-( De hele wereld over gereisd voor een nestelende schildpad en omdat jij je "nest" niet uit kunt komen mis je de moment supreme... oh oh oh... He maar verder weer leuke dingen gedaan schooljuffie! Maak nog maar wat plezier, want zometeen ben ik er en dan kan het niet meer ;-)

• 19 Februari 2010 - 10:05

Usha:

Goooooo Paussie!
    Wat super stoer dat je de kindjes helpt met leren. Grappig dat ze geen tijdsbesef hebben. (denk dat mijn voorouders daar ook vandaan komen ;))

Je wordt goed verwend met eten, door de vrouwtjes, toch fijn dat je geen honger hoeft te lijden, want volgens mij is het wel armoe daar.
    Maar rijk op een andere manier, toch?!

• 19 Februari 2010 - 10:59

Vince(nt):

Zo zo pausie, zit nu op "mijn werk" en denk goh had ik maar geen tijdsbesef!!! ;-) geniet maar zo lang je kan.

en niet teveel nachten ziekmelden op je schilpadden werk hoor!! krijg je alleen maar spijt van

• 19 Februari 2010 - 20:13

Paps En Mams:

Nou meis,dat is nu even jammer hé?En veel tijd heb je niet meer om ze te zien.Maar ja,je hebt er in ieder geval wel een paar gered,en dat kan ook niet iedereen zeggen.Misschien heb je je roeping wel gemist en had je schooljuf moeten worden.Nog een hele fijne week,misschien krijg je nog wel een troostprijs.(zie je toch nog een mama)xxxx paps en mams

• 20 Februari 2010 - 16:59

Nan:

Wat balen meis, dat zul je altijd zien als je besluit een keertje over te slaan. Waarschijnlijk als je wel mee was gegaan, hadden jullie ze niet gezien. Zo gaat het meestal in het leven haha ;-)

Fijn om te lezen dat je zoveel leuke dingen doet en het goed naar je zin hebt. Geniet nog maar lekker, want over ruim een week komt die andere vd Leede je rust verstoren hehe.

Dikke kus!!

• 24 Februari 2010 - 07:40

Marleen:

Hee Paula, wat maak jij een hoop mee. Geweldig!!! Nog niet zo heel lang meer en dan zie je Kitty weer. En gaan jullie aan nog meer avonturen beginnen. Super hoor. Maar je had niet gedacht nog eens voor schooljuf te spelen. of wel. Hihihi X

• 26 Februari 2010 - 21:13

Marije:

Chick!

Ik ben een beetje verlaat met lezen, maar wat heb ik dr weer van genoten! En hoe ontzettend baal je als je net de schildpad hebt gemist.. wat ben je ook een pipo!! Maar al met al maak je daarnaast nog zóveel mooie dingen mee, dat dat 't ook wel weer een beetje goedmaakt, toch? Enjoy!

Liefs

• 27 Februari 2010 - 19:07

Ilse:

wat zal jij balen zeg DE mama gemist, ik hoop dat je er van de week nog 1 hebt gezien (en dan niet gevangen door een lokaal)
    Enne nu weet je het: als je terug komt wordt je juf :-) Zal wel bijzonder zijn de kids daar les gevenl volgende les werd klokkijken?
    Veel plezier van de week als je zus komt, veel plezier saampjes!!

• 27 Februari 2010 - 21:42

Marije Van Lean:

Hoi Paula!
    Ja zit op mijn werk en moest ineens aan je denken..Dus vandaar. En heb je site onthouden via Mark.. Super cool hoor wat je daar allemaal doet.. en de kindjes ook nog wat wijsheid bijbrengt!:-)
    Wel echt super balen dat je nou niet een mama schildpad hebt gezien!..Maar ja je weet maar nooit...Je ziet vast nog veel meer geweldige dingen..
    Veel plezier nog!!