Whitsunday Eilanden - Reisverslag uit Airlie Beach, Australië van Paula & Kitty Leede - WaarBenJij.nu Whitsunday Eilanden - Reisverslag uit Airlie Beach, Australië van Paula & Kitty Leede - WaarBenJij.nu

Whitsunday Eilanden

Door: Kitty & Paula

Blijf op de hoogte en volg Paula & Kitty

08 Mei 2010 | Australië, Airlie Beach

Donderdag 29 april aagekomen op Airlie Beach. Nachtbus vanuit 1770 genomen en het is helaas een oude krappe Greyhound die ook nog eens proppie vol zit. Wij dus weinig geslapen en gebroken aangekomen op Airlie Beach, de poort naar de withsunday eilanden. Het was nog te vroeg om in te checken dus in het park op het gras een paar uurtjes liggen tukken.

Bij ons hostel boeken we onze withsunday cruise van 3 dagen/2 nachten. Wij krijgen daar gratis 2 hostel overnachtingen bij en een gratis duik vanaf onze boot. De volgende dag kunnen we al vertrekkken, spannend!! Wij houden van varen zoals de meesten van jullie weten dus we hebben er erg veel zin in. Na onze spullen te hebben gesetteld nestelen we ons bij de lagune (aangelegd zwembad naast de zee) om nog even lekker te ontspannen voordat we de volgende dag aan onze "zware" boottocht beginnen.

Vrijdags pakken wij ons weekend tasje en zetten koers naar de haven. De new horizon zal ons schip heten en we zijn met een aardige groep blijkt wel als we op het verzamelpunt zijn. +/- 30 personen, waarvan 2 stelletjes, 5 vrouwen, 19 mannen (Ja wij werden wel in de watten gelegd) en 4 koppige crew. Het zeiljacht is ongeveer 30 meter dus we voelen ons gelukkig niet claustrofobisch met al die mensen aan boord. Verbazend genoeg hebben we ruimte zat. Om 3 uur gooien ze te trossen los en kiezen we het ruime sop en varen we een paar uurtjes over de prachtige smarachtgroene zee naar een kalmer water tussen 2 eilandjes in. (Hook Passage)

Er staat vis op het menu en het was erg lekker, na het eten iedereen aan de borrel en zo kletsen we met iedereen op het schip om ze een beetje te leren kennen. Wat erg gezellig was, maar om 12 uur was iedereen toch wel een beetje rozig van de drank en de frisse zeewind dus gestaag druppelden we allen onze kajuit in. De volgende ochtend starten we vroeg (6.30 uur!!) en liggen nog lekker te slapen als de motoren beginnen te gieren (wij hebben de kamer achterin het schip en liggen pal naast de motor, die nogal wat herrie maakt dus) en wij stonden dus ook om 6.45 uur fris en fluttig op het dek. Het is weer net zoals vroeger bij paps en mams op de boot ;-).

Het is koninginnedag 30 april en jullie zijn lekker allemaal aan het feestvieren in't oranje, maar wij moeten het doen met ons zeilschip op het great barrier reef.. heeh wat rot! Onze eerste stop is Turtle bay, de naam zegt het al... het stikt er van de Turtles en wij hebben er ook een paar gezien, maar helaas te ver weg voor de camera. Gelukkig waren het andere schildpadden als Paula had gezien op Vanuatu, anders zou het nog saai worden. We gooien hier ons anker uit en worden met de zodiac aan land gebracht, waar je d.m.v. een kleine wandeling op Whitehaven Beach kunt komen. En zoals jullie dat op de foto's weer kunnen zien, dat was echt fantastisch!!
Op dit leuke strandje hebben we lekker gezwommen (met stingersuits, want er zouden gevaarlijke kwallen kunnen zijn, niet gezien trouwens) en de mannen spelen een potje voetbal. Na ong. 2 uurtjes worden we weer opgehaald van het strand en terug op de boot staat onze lunch klaar. Lekker veel groente en fruit, dus genieten! Ondertussen varen we naar een baai waar iedereen een duik zal doen met de instructeur. Kitty is 1 van de gecertificeerde (niet dat ze bewijs hoefde te tonen, maar goed) en moet zich snel in het pak hijsen, omdat ze in een groepje van 5 een andere duik gaat doen dan de rest van de boot. (Iets dieper, iets langer) De duikinstructeur neemt visvoer mee en dat was super! Hij liet ons op de bodem zitten in een kring en kneep de fles met voer leeg in kitty's gezicht. Honderden vissen kronkelden om haar hoofd was wel een beetje benouwend, want wat als een haai besluit eens een lekker hapje uit die pluk vissen te nemen, tja dan zit wel haar hoofd er mooi tussen :-)
De duik was mooi, enorm veel vissen en prachtig koraal. Helaas was het zicht niet zo goed, dus dat was erg jammer!

Na ons groepje is de rest aan de beurt en kunnen wij lekker snorkelen. Kitty spotte nog een enge Maureen, maar helaas blijven de schildpadden, roggen en haaien <-niet zo erg... weg. Terug op de boot geurt het heerlijke eten ons tegemoet, jamm spaghetti bolognese, van al dat snorkelen krijg je best honger. De avond verloopt gemoedelijk en wederom maakt niet iedereen het erg laat en is het geen beestenboel (gelukkig, want we hebben andere verhalen gehoord). De volgende ochtend is voor de personen die nog een betaalde duik willen doen, maar daar zien we vanaf, want het kost 50 dollar. Wel gaan we heerlijk snorkelen en zien we weer mega grote prachtige vissen. Er huist in deze baai ook een vis genaamd Elvis, hij is erg groot en als je geluk hebt, dan kun je hem vasthouden en aaien.
Tijdens het snorkelen hebben we hem helaas niet gezien, maar toen we met het bootje van de kant werden gehaald had Andy (1 van de bemanningsleden) nog wat visvoer bij zich. Hij hoefde niet veel in het water te gooien of ja hoor... daar kwam Elvis. En inderdaad, we konden hem gewoon aaien, heel grappig! Maar het voer raakte op en Elvis had left the building.

Nadat iedereen zich weer aan boord had gehesen, lichtten we het anker en zetten we koers naar het vaste land, want helaas het zit er al weer op :-( Heerlijk dijnen op de woeste zee, wij vinden het allemaal ge-wel-dig. Geen enkel persoon last van zeeziekte trouwens, want volgens de crew nogal wonderlijk was. Rond een uurtje of 12 zijn we weer in de haven en worden uitgenodigd voor de after-party, waar wij ook graag nog naar toe gaan voor een babbeltje na. Het word wederom een gezellig avond met hossen en klossen tot in de vroege uurtjes. We hebben daarom ook nog een extra dagje bijgeboekt, zodat we lekker kunnen relaxen bij the lagoon. Af en toe moet je je rust nemen. Onze volgende stop wordt Townsville, een ietwat grotere stad met een connectie naar Magnetic Eiland, want OOK weer mooi moet zijn.
Wat ons betreft kan het niet mooier dat dit, maar al met al zijn we telkens weer verbaasd van de schoonheid van dit land dus we zullen wel weer zien. We lopen wat achter met de foto's mensen, dus we plaatsen er bij een aantal verslagen nog wat bij. Jullie krijgen hier geen bericht van dus vandaar dat we het even in dit verslag plaatsen. Vanaf Surfers tot nu komen er nieuwe bij. Heel veel knuffels uit Australie.

• 12 Mei 2010 - 15:21

Marije Van Lean:

WAUW!

• 12 Mei 2010 - 17:05

Ilse:

ziet er weer super uit meiden en wat zijn jullie lekker bruin!!
    Knuffels

• 13 Mei 2010 - 03:09

Paula:

Jaja, dit was toch zeker wel mijn hoogtepuntje tot nu toe :-) misschien komen er nog meer...

• 13 Mei 2010 - 10:26

Usha:

Ladies wat een SUPER mooi strand zeg!!
    Leuke bikini Pausje!
    Leuk dat jullie ook onderwater pics hebben geplaatst, volgende duik op zoek naar Nemo?? :)

Het moet echt hemel op aarde zijn dat jullie al zoveel hebben kunnen doen in die 2 maanden!!!

Enjoy honeys! XOXO